|
Blog > Komentarze do wpisu
Karen Joy Fowler, Klub miłośników Jane Austen
Wydawnictwo: Rebis, 2005
O tej książce pisały na swoich blogach m. in.: karto_flana i Kaye. Już sam tytuł wiele mówi o jej treści i na pewno zainteresuje miłośników prozy Jane Austen. Mnie zainteresował, choć bałam się rozczarowania. Imię i nazwisko sławnego pisarza w tytule powieści wcale nie musi oznaczać, że będzie to dobra powieść. Recenzje również były niejednoznaczne. I pewnie wahałabym się jeszcze długo, gdyby nie film. Obejrzałam zwiastun, a potniej całość, która bardzo mi się spodobała. Polecam prostą i zabawną komedię romantyczną (w sam raz na zimowy wieczór) „Rozważni i romantyczni – Klub miłośników Jane Austen” z 2007 roku. Obejrzycie zwiastun i przekonajcie się sami, czy macie ochotę na więcej:
Wiem, że lepiej jako pierwszą czytać książkę, ale nie w tym przypadku. Wydaje mi się, że wyjątkowo należy zacząć od filmu. Dlaczego? No cóż, książka ma swoje wady, które gdy mamy w pamięci film stają się znośniejsze. Chyba nie dałabym rady jej przeczytać, gdyby nie pamięć o świetnie wykreowanych przez aktorów w filmie postaciach. Albo coś jest nie tak z tłumaczeniem albo z oryginałem. Momentami coś w tekście „zgrzyta”. Niektóre wyrażenia lub całe zdania nie pasują, odrywają od płynnej lektury. Konstrukcja fabuły również jest odrobinę, jeżeli nie wadliwa, to niezbyt udana. Współczesne wydarzenia przeplatane są z tymi z przeszłości, np. z czasów liceum. Wszystko niezbyt się miejscami łączy. W filmie jest inaczej. Wydarzenia tak zostały dobrane (nawet te same, co w książce), że widz się nie nudzi. Drobne zmiany, przesunięcie niektórych scen spowodowało, że akcja nabiera tempa, jest ciekawsza, portrety bohaterów pełniejsze (bez odwoływania się do dalekiej przeszłości). Do tego w powieści narracja prowadzona jest w pierwszej osobie liczby mnogiej (bardzo dziwne) i przez cały czas zastanawiałam się, kto to wszystko opowiada. Rozpisałam się o wadach książki i różnicach w porównaniu z ekranizacją, a nie wspomniałam nic o treści ( zresztą, kto obejrzał zwiastun już i tak wszystko wie). Pięć kobiet: Jocelyn (50 lat), Bernadette (67 l.), Sylvia (50 l.), Allegra (30 l.), Prudie (28 l.) i jeden mężczyzna, Grigg (40 l.), tworzą nieformalny Klub miłośników Jane Austen. Spotykają się raz w miesiącu i omawiają jedną z jej sześciu powieści: „Emmę”, „Rozważną i romantyczną”, „Mansfield Park”, „Opactwo Northanger”, „Dumę i uprzedzenie” i „Perswazje”. Pomysłodawczynią klubu jest Jocelyn:
Widać, że ta książka zrodziła się z wielkiej fascynacji osobą i powieściami Jane Austen (na końcu znajduje się nawet „Przewodnik literacki”, czyli streszczenie wszystkich powieści Austen, opinie o nich rodziny i przyjaciół pisarki, a także krytyków i pisarzy na przestrzeni dwustu lat, są też ciekawe „Pytania do roztrząsania” zadane przez postaci stworzone przez Fowler). Każdy rozdział powieści to nie tylko dyskusja o jej książkach, ale i jakaś próba nawiązania do ich treści. Każde z sześciorga bohaterów ma własne problemy i radości, które dotyczą głównie miłości i bycia (lub nie) w związkach. Każde z nich ma inne życiowe doświadczenie: Sylvię 32 lata po ślubie opuścił mąż dla kochanki, Jocelyn i Grigg żyją samotnie, Allegra jest lesbijką i wciąż się zakochuje, a Bernadette miała w swym życiu wielu mężów. Myślę, że Karen Fowler miała świetny pomysł i że miłośnikom Jane Austen jej książka się spodoba. Przy okazji może, tak jak ja, zechcą wrócić do prozy dziewiętnastowiecznej angielskiej pisarki. Nawet przyszedł mi przy okazji czytania pewien pomysł do głowy. Czy nie miło byłoby założyć Blogowy Klub Miłośników Jane Austen? Wystarczy 6 chętnych osób i dyskusja raz w miesiącu na jednym z blogów o jednej powieści Jane Austen. Ja już wypożyczyłam „Emmę”. Co o tym myślicie? Jeżeli nie będzie chętnych to sama zamierzam przeczytać nie tylko „Emmę”, ale i pozostałe nieznane mi utwory: „Mansfield Park” i „Perswazje”. Jeżeli ktoś chciałby podjąć wyzwanie i przyłączyć się do niego, to serdecznie zapraszam! Ocena: 5-/6
wtorek, 07 lutego 2012, felicja79
TrackBack
Klub miłośników Jane Austen- Kay Fowler
z Maniaczytania
Bardzo lubię Jane Austen - chociaż po prawdzie, to udało mi się przeczytać tylko trzy jej powieści: quot Dumę i uprzedzenie quot , quot Perswazje quot i quot Opactwo Northanger quot . Reszta czeka w kolejce. Za to wszystkie obejrzałam w wersjach ... » Wysłany 2012/02/08 19:26:16
Komentarze
polonisty
2012/02/07 14:43:41
ja czytałam tę książkę, zachęcona właśnie tytułem. bo lubię Jane Austen (ale nie czytałam wszystkiego), i Klub miłośników mnie rozczarował niestety:( jakoś doczytałam do końca ale to nie to było :(
2012/02/07 14:50:43
@polonisty
Sama książka może rozczarować (może to kwestia tłumaczenia?). Spotkałam kilka takich opinii. Dlatego upieram się, żeby najpierw obejrzeć film :-). A których książek Austen nie czytałaś? Może chciałabyś je teraz przeczytać? Np. "Emmę"? ;-) 2012/02/07 15:07:25
Ach ta Austen, ma wielu miłośników. Ja myślę, że zobaczę film, bo mnie zachęciłaś. A co do twojego klubu - może zrobisz to w formie wyzwania? Wtedy na pewno znajdą się chętni:):)
2012/02/07 15:32:35
@avo_lusion
Też o tym myślałam, tylko czekam na zainteresowanych. Podobno już kiedyś było takie wyzwanie, więc może nie ma sensu tego powtarzać, bo nie będzie już chętnych? A film polecam, ja sama chętnie obejrzałabym go jeszcze raz :-). 2012/02/07 17:29:22
Nie czytałam ani książki, ani też nie widziałam filmu. Ale za to od jakiegoś czasu chodzą za mną "Pamiętniki Jane Austen". Twój pomysł z Klubem jest fantastyczny i chętnie bym się do niego przyłączyła, choć nie mogę obiecać, że dałabym radę co miesiąc przeczytać coś tej pisarki. Gdybyś ustaliła elastyczne zasady, to bardzo chętnie :-) A gdybyś z biegiem czasu poszerzyła jeszcze Klub o siostry Bronte, to już w ogóle rewelacja :-) Zmobilizowałabyś mnie do przeczytania wreszcie "Wichrowych Wzgórz" i wysłania mojej Weroniki w to piękne, choć mroczne miejsce :-) "Emmę" czytałam, ale bardzo dawno temu. W przyszłym tygodniu wybieram się do biblioteki, to mogę ją zabrać i podyskutujemy :-)
2012/02/07 18:25:42
Felicjo - ja też pisałam o tej książce, straaasznie dawno temu, w 2008r. :) Jeśli się zgodzisz, chętnie się "strakbakuję" :)
2012/02/07 18:30:37
Było wyzwanie w formie klubu dyskusyjnego na Wizażu. Prowadziła je Annie (Anahstasia), która ma blog Dziennik Literacki.
2012/02/07 18:42:54
Emmy właśnie nie czytałam :) czytałam Rozważną i romantyczną i Dumę i uprzedzenie.
może spróbuję ją dziabnąć o ile termin nie będzie za krótki :) mam trochę zaległości w czytaniu 2012/02/07 20:28:20
Mnie też ten film zauroczył :)
a najciekawsze jest to, że zaraz po seansie miałam ochotę - jak Ty - na dyskusje o twórczości Austen i jej samej (to chyba z powodu niedosytu - w filmie jest ich zbyt mało), ale już tę potrzebę zaspokoiłam ;) 2012/02/07 21:01:32
No, a jednak miałam rację, że w tym przypadku film jest lepszy niż książka :)
Mogę spróbować dołączyć do ewentualnych dyskusji. Wszystkie książki czytałam (fakt, że kilka z nich dawno temu) i mam w domowej biblioteczce. Tylko czasu może zabraknąć :( 2012/02/07 21:15:40
@krainaczytania
Cieszę się, że pomysł z Klubem Ci się spodobał :-). Na razie nie ma wielu chętnych osób, więc możemy wyznaczyć elastyczne zasady ;-). "Emma" za miesiąc? 7 marca np.? :-) 2012/02/07 21:18:04
@maniaczytania
Chętnie zaraz przeczytam Twoją recenzję i wyślę swój TrackBack. Oczywiście, nie musisz pytać, zawsze możesz wysyłać Track Back do mnie :-). Fajnie być "strakbakowanym" ;-). 2012/02/07 21:19:29
@nutta
Zaraz poszukam tego wyzwania, dziękuję za takie dokładne wskazówki! Szkoda, że się na nie spóźniłam :-(. 2012/02/07 21:23:05
@polonisty
To dobrze się składa! :-) Też czytałam "Rozważną i romantyczną" i "Dumę i uprzedzenie", a do tego "Opactwo Northanger" (ale nie pamiętam, czy dałam rady skończyć, bo ciężko się czytało). Pisałam już wyżej o przykładowym terminie dyskusji, może być za miesiąc, 7 marca? 2012/02/07 21:27:39
@zaczytania
Film naprawdę jest uroczy. Myślę, że obejrzę go jeszcze przynajmniej kilka razy w życiu :-). Nie dlatego że jest taki mądry czy głęboki, ale to taka pozytywna komedia, poprawia nastrój :-). I rzeczywiście film zostawia niedosyt dyskusji o twórczości Austen (z książką jest podobnie). Szkoda, że już go nie masz. Ale liczę, że i tak będziesz się włączała w ewentualne dyskusje :-). 2012/02/07 21:33:10
@kaye
Miałaś rację, film jest zdecydowanie lepszy! :-) Bardzo bym się ucieszyła, gdybyś znalazła czas na dyskusje z nami o "Emmie", np. za miesiąc 7 marca? :-) Tylko nie wiem, na czyim blogu zaczniemy. 2012/02/07 21:33:40
@kaye, @krainaczytania, @polonisty
Która z zainteresowanych pań ma ochotę wziąć patronat nad "Emmą" i gościć pozostałe na swoim blogu? A może jeszcze ktoś chciałby się do nas dołączyć? 2012/02/08 15:11:14
7 marca może być :-) Tylko będę musiała sobie "Emmę" nieco odświeżyć. We wtorek idę do biblioteki i myślę, że bez problemu ją tam znajdę :-) Gdyby nikt wcześniej nie zgłosił się do patronatu, to chętnie wezmę go na siebie. To będzie środa, a ja w ten dzień nie planuję niczego specjalnego u siebie. Myślę, że uda mi się zrobić recenzję i umieścić na blogu :-)
2012/02/08 17:51:32
@krainaczytania
Fajnie, że data Ci odpowiada. Ciekawe, jak pozostałym dziewczynom. I byłoby super gdybyś napisała o "Emmie" na swoim blogu, a my przyjdziemy w odwiedziny podyskutować. Możemy sobie nawet jakieś pytania przygotować ;-). 2012/02/08 18:12:57
Dokładnie :-) Tylko też musimy umówić się na jakąś konkretną godzinę, bo to jest dzień powszedni i ludzie pracują. Ja oczywiście recenzję mogę wrzucić z samego rana, ale dostępna będę dopiero po 16, bo potem idę do pracy :-)
2012/02/08 18:26:47
@krainaczytania
Masz rację, nie pomyślałam o tym. Może 18 lub 19? Nie wiem, o której kto kończy pracę... 2012/02/08 18:48:40
Zobaczymy ile osób się zgłosi i wtedy się dogadamy. Zresztą, ja i tak wezmę z biblioteki "Emmę" i napiszę recenzję. Ty pewnie zrobisz to samo, więc jakby co, to będzie pod czym dyskutować :-)
2012/02/08 18:58:00
@krainaczytania
Znowu masz rację :-). Ja już mam "Emme" na półce. Na pewno przeczytam i napiszę recenzję. Ale cieszę się, że Ty zrobisz to samo i "na świeżo" będziemy mogły podyskutować :-). Mam nadzieję, że parę osób się jeszcze zgłosi chętnych ;-). 2012/02/08 19:24:40
Spróbuję dołączyć :) , "Emmy" nie czytałam, ale nie wiem, czy dam radę przeczytać ją do 7 marca - najwyżej będę dyskutować o tym, o czym przeczytam ;)
2012/02/08 19:33:57
@maniaczytania
Hurra! :-) Jeżeli więcej osób będzie za przesunięciem terminu na późniejszy, to myślę, że nie ma problemu. Trzeba to tylko teraz na początku ustalić. Nie wiem, też czy zakładać osobnego bloga na nasze recenzje "Emmy", żeby były nie tylko na naszych blogach, ale też jakoś razem? A i jeszcze dziękuję Ci za dodanie TrackBacku do mojego wpisu! :-) 2012/02/08 19:42:49
A wiesz o czym ja pomyślałam? Piszesz o ewentualnym założeniu bloga na te nasze dyskusje. Właśnie o tym myślałam. Otóż, Kochana, ja mam na blogspocie dwa bezużyteczne adresy blogów. Mogłabym jeden z nich udostępnić. Jeden to ten, na którym recenzowałyście moją powieść (oczywiście usunę wpisy, bo raczej nie dam rady fizycznie zamieszczać kolejnych rozdziałów, ale obiecuję, że będzie wersja papierowa), a drugi to adres, pod którym kombinowałam coś z pisaniem recenzji po angielsku. Też mi to nie wyszło, bo nie było zwyczajnie zainteresowania. Pomyśl nad tym. Chętnie odstąpię któryś adres. Może być tak, że wszyscy poważni uczestnicy "debaty" będą administratorami i będą mogli zamieszczać tam swoje recenzje książek Jane Austen. Możemy też pisać o niej artykuły, zamieszczać fotki. Taka jej strona internetowa. Co o tym myślisz?
2012/02/08 19:56:41
@krainaczytania
Myślę, ze to dobry pomysł. Już avo_lusion pisała, że dobrze, by było to zrobić w formie wyzwania, bo wtedy łatwiej to rozreklamować i coś po tych dyskusjach w jednym miejscu zostanie. I łatwiej będzie dołączyć kolejnym osobom. A założenie nowego bloga to nie problem, kilka minut, a adres możemy zrobić taki, by się odwoływał do Jane Austen, np. janeausten.blox.pl :-). Bałam się, że będę z tym sama, a wtedy nie maiłoby sensu zakładanie nowego blogu, ale skoro są chętni, to jutro się tym zajmę :-). 2012/02/08 20:03:56
A chcesz to robić na bloxie? Więcej osób porusza się chyba po blogspocie. Sama nie wiem. Ale w porządku. Wiesz, ja już tych adresów nie zmienię, niestety. Może kiedyś coś tam będę pisać, jak mi czas pozwoli :-) Możemy też zrobić jakiś fajny banerek, żeby łatwiej się rozreklamować :-)
2012/02/08 20:06:26
Zresztą, zrób jak uważasz. Dla mnie to nie ma znaczenia na jakim portalu będzie blog, bo na obydwu mam konto :-) No i szablon też by się jakiś taki tematyczny przydał. Może KateMac coś by doradziła?
2012/02/08 20:08:39
@krainaczytania
Wolałabym bloxa :-). Tutaj umiem się poruszać prawie z zamkniętymi oczami :-). A banerek bardzo przydatna rzecz. Tylko trzeba by go zrobić :-). Jutro też się tym chcę zająć, ale nie wiem, czy coś ładnego uda mi się zrobić. Jak będziesz miała jakiś pomysł, to też możesz zrobić banerek i wybierzemy lepszy :-). 2012/02/08 20:10:41
@krainaczytania
A szablon oczywiście od KateMac! Nie wyobrażam sobie innego. I to też jest argument za bloxem, bo na blogspocie jej szablony nie działają. Ona ma kilka takich ze zdjęciami znanych osób, można by tylko zdjęcie podmienić na takie z Jane Austen ;-). 2012/02/08 20:50:58
Felicjo - tak myślę, że "Emmę" to może do końca marca bym przeczytała - luty mam już zaplanowany na "styk" ;)
2012/02/08 21:13:19
@krainaczytania
Podoba mi się Twój zapał! :-) Z takim podejściem może nam się udać zrobić coś fajnego :-). Dziękuję :-). 2012/02/08 21:16:55
@maniaczytania
Może to byłby lepszy termin. Zdążyłybyśmy zrobić blog, szablon, baner i rozreklamować wyzwanie :-). W sumie jest na 5: Ty, krainaczytania, kaye, polonisty i ja. Brakuje szóstej osoby :-). W książce to jest mężczyzna, fan SF. Ciekawe, czy wśród blogerów znajdzie się jakiś odważny pan i do nas dołączy :-). Zapraszam! I czekam na wypowiedzi innych chętnych, co do terminu i formy dyskusji :-). 2012/02/09 10:04:43
Też myślę, że koniec marca może być nawet lepszy. Poza tym, praca nad naszym e-bookiem będzie już prawie na ukończeniu, więc czasu będzie więcej, przynajmniej jeśli o mnie chodzi :-)
2012/02/09 12:54:35
@krainaczytania
Napisałam do Ciebie maila. Myślę, że mailowo łatwiej będzie nam ustalać szczegóły i wspólnie coś stworzyć :-). 2012/02/09 17:39:44
jausten.cba.pl/
strona o Jane Austen, nawet link do e-booka, można sobie Emmę poczytać bez wizyty w bibliotece:) jest taż bibliografia książek o Jane po polsku...np. Randkowanie wg Jane Austen :P tylko gdzie takie cudo znaleźć :( 2012/02/09 17:45:16
@polonisty
Świetna strona! Dzięki wielkie za link. Przeczytam ją sobie dokładnie :-). Ale mam nadzieję, że nasz strona też będzie ciekawa. Więcej informacji niedługo ;-). |
Facebook - profil
Skrzynka pocztowa
Ostatnio przeczytane:
Jane Austen Arthur Conan Doyle Danuta Wałęsa Andrzej Pilipiuk Suzanne Collins Ursula Le Guin Jarosław Grzędowicz Andrzej Pilipiuk Jarosław Grzędowicz Siergiej Łukjanienko Antonina Kostrzewa Maciej Bennewicz Andrzej Pilipiuk Andrzej Pilipiuk Tove Jansson Małgorzata Warda Andrzej Mestwin |